WAŻNA INFORMACJA

RODO

Ogłoszenia
Cebulki 25.03.2020


Zapraszamy  w wiosenny świat cebulek.

 

 

Przeczytajcie dzieciom opowiadanie, następnie zachęcamy do aktywności ruchowej oraz założenia hodowli. 


Opowiadania Barbary Szelągowskiej Leniwa cebulka.

Powoli zbliżała się wiosna. Tak naprawdę chyba wcale jej się nie śpieszyło. Za oknem raz prószył śnieg, a raz kropił deszcz. Nic nie zapowiadało zmiany pogody, mimo że marzec powoli dobiegał końca. Pani poprosiła dzieci o przyniesienie do przedszkola plastikowych doniczek. Zaraz po śniadaniu grupa Olka wyruszyła do sklepu ogrodniczego i zakupiła cebulki. – Proszę pani, co będziemy robić z tymi cebulkami? – zapytała zaciekawiona Kasia po powrocie ze sklepu. – Kasiu, to właśnie na wiosnę co roku przyroda budzi się do życia. Jeżeli swoją cebulkę wsadzisz do doniczki z ziemią, po kilku dniach wykiełkuje z niej szczypiorek. – Ale chyba trzeba będzie ją podlewać – dodał Olek. – Zgadza się, Olku. Musimy także postawić nasze doniczki z cebulkami na parapecie najbardziej nasłonecznionego okna. Wszystkie rośliny potrzebują światła, inaczej nie urosną. Czyli roślinom potrzebne są ziemia, woda i światło. Kto już posadził swoją cebulkę – tak jak pokazywałam – może ją podlać i postawić na parapecie. Myślę, że gdy wiosna zobaczy nasze roślinki, od razu zagości u nas na dobre. – Moja na pewno wyrośnie pierwsza – przechwalał się Bartek. – Nie. Ja swoją lepiej podlałem – zawołał Maciek. – Ale moja była największa – dodał Olek. Minęło kilka dni. Wszystkie dzieci sumiennie podlewały kiełkujące roślinki i je porównywały. Olek bardzo się martwił, bo tylko jemu nie chciało nic wyrosnąć. – Jakaś leniwa ta twoja cebulka – żartował z Olka Bartek. – Spójrz, jaka moja jest duża. Olkowi zrobiło się bardzo przykro. Wszystkie doniczki zazieleniły się – z wyjątkiem jego. Chłopiec patrzył z zazdrością na rosnące roślinki. Zasmucony, poszedł bawić się samochodami. – Olek, chodź tu szybko – zawołała Kasia tuż przed obiadem. – Coś się zazieleniło w twojej doniczce. To na pewno szczypiorek! Wszystkie dzieci zaczęły z uwagą oglądać doniczkę chłopca. – To naprawdę szczypiorek. Hura! Nareszcie! – zawołał uszczęśliwiony. – A już myślałem, że tylko ja nie będę miał czym przywitać wiosny. – Widzicie, dzieci, warto było czekać – powiedziała pani. – W końcu nikt się tak nie cieszył jak Olek.

 

Porozmawiajcie z dziećmi, zadajcie  im pytania np.:

Co robiły dzieci z grupy Olka?

Powiedzcie, co jest potrzebne do wzrostu roślin.

Zapytajcie, czy dzieci dobrze zapamiętały kolejność czynności wykonywanych podczas sadzenia cebuli.

 


Zakładanie hodowli

Przygotujcie pojemnik po jogurcie wypełniony do połowy ziemią oraz małą cebulkę (cebulkę na szczypiorek lub cebulkę kwiatową). Zasadźcie je, podlejcie i postawcie w nasłonecznionym miejscu. Zainteresujcie dzieci hodowlą ich roślinki, zachęćcie do systematycznej pielęgnacji i obserwacji.

 

 

Omówcie z dziećmi budowę tulipana. 

 


Wiosenny masażyk – ćwiczenie o charakterze relaksacyjnym.

Dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym, rodzic za dzieckiem wykonuje masaż.

 

Zaświeciło słoneczko                  wykonują posuwiste okrężne ruchy na                                                    środku  pleców dziecka  przed sobą,

                                         

ziemię powietrze ogrzewa          rozwartymi dłońmi wykonują faliste                                                       ruchy od lewej   strony do prawej,

                                                    

budzą się kwiaty, inne rośliny     opuszkami palców rysują kontury kwiatów,

pięknie kwitną drzewa                całą powierzchnią lewej dłoni i prawej                                                    dłoni wędrują   z góry dołu   pleców,                                                      rysując pień drzewa,  

                                                    

Cieszą się zwierzęta :                 delikatnie uderzają pięściami,

niedźwiadki, lisy, zające              naciskają całymi dłońmi, naśladując                                                      kroki  niedźwiedzia, delikatnie

                                                 uderzają opuszkami palców                                                                   wskazujących, naśladując bieg lisa, 

                                                 delikatnie uderzają opuszkami                                                               wszystkich palców,  naśladując skoki 

                                                 zająca,

wszystko się zieleni                    delikatnie, ruchem pulsacyjnym,                                                            uciskają ramiona,

w lesie i na łące,                        wykonują ruchy okrężne całą                                                                powierzchnią dłoni,

 a my idziemy na spacer,           palcami wskazującymi obu rąk rysują                                                     ścieżkę,

wesoło biegamy, skaczemy,       klepią dłońmi ramiona,

a kiedy wrócimy do domu,        stukają opuszkami palców wskazujących                                                 na przemian: lewą ręką i prawą ręką,


malować wiosnę będziemy.       przesuwają rozwarte dłonie w różnych                                                    kierunkach.

 

 Na koniec proponuję zabawę ruchową – Cebulki.

Dzieci poruszają się zgodnie z instrukcją : biegają, podskakują, maszerują. Na umówiony sygnał: kucają i rysują palcem wskazującym na dywanie małe kółka i duże kółka – cebulki. powtarzamy zabawę kilka razy. Dzieci za każdym razem rysują cebulki innym palcem, np.: kciukiem, palcem serdecznym.

 

 

Dzieci z grupy „Motylki” dodatkowo wykonują pracę w swoich książkach

Nowe Przygody Olka i Ady  Karty Pracy  część 3 str.  57-59