WAŻNA INFORMACJA

RODO

Ogłoszenia
Dzieci takie jak my 29.05.2020


Dzieci takie jak my

 


Dlaczego każdy z nas jest inny?

https://youtu.be/PX1nPhctwNY  

 

Posłuchajcie opowiadania Agaty Widzowskiej Język migowy.

 Od samego rana Ada przygotowywała się na spotkanie z nową koleżanką, Kasią. Okazało się, że tata Kasi jest bardzo zdolnym architektem i będzie pracował w tym samym biurze co tata Ady i Olka. Obie rodziny umówiły się w małej kawiarence w galerii, tuż obok bawialni dla dzieci. Ada bardzo lubiła poznawać nowe osoby i rozmawiać z nimi o tym, w co lubią się bawić. Tym razem Ada była szczególnie przejęta spotkaniem, bo dowiedziała się od rodziców, że Kasia nie słyszy.

– Na żadne ucho? – dopytywała się Ada. – Ani troszeczkę?

– Ani troszeczkę.

– To jak my się będziemy bawić?

– Jestem pewna, że znajdziecie na to sposób – uśmiechnęła się mama.

Ada próbowała zatykać sobie uszy i prosiła Olka, żeby coś do niej mówił.

– Mam fajną siostrę – powiedział Olek.

– Co mówisz? – spytała Ada.

– Moja siostra jest najlepszą siostrą na świecie!

– Ecie-pecie? Nic nie rozumiem… Tej Kasi musi być bardzo trudno – stwierdziła Ada.

 W galerii panował gwar. Z głośników płynęła muzyka, w bawialni słychać było piski i śmiech rozbawionych dzieci. Obie rodziny przywitały się słowami „dzień dobry” i podały sobie ręce. Ada stanęła naprzeciwko Kasi i nie wiedziała, czy ma coś powiedzieć, czy nie. Przecież Kasia i tak nie usłyszy. Jednak dziewczynka uśmiechnęła się i rękami zrobiła przyjazny gest. Ada zrozumiała, że to jest powitanie, i odpowiedziała takim samym gestem. Potem Kasia wskazała bawialnię i dziewczynki pobiegły razem na zjeżdżalnię. Po chwili radośnie nurkowały w basenie z kolorowymi piłeczkami. Kasia układała z rąk różne znaki, a Ada próbowała odgadnąć ich znaczenie. Gdy chciała zająć się rysowaniem i kolorowaniem, Ada od razu zrozumiała, o co chodzi. Wspólnie narysowały słonia z wielkimi uszami, a na tych uszach namalowały wszystko, co symbolizuje dźwięki: ptaki, trąbkę, gitarę, śpiewającą panią, a nawet samolot odrzutowy. Potem bawiły się w teatrzyk dłoni i okazało się, że palcami można pokazać wiele rzeczy. Czasami Ada się myliła i nie potrafiła czegoś zrozumieć, ale to było bardzo zabawne. Jak wiele można powiedzieć, nie używając słów!

Wieczorem Ada wciąż rozmyślała o Kasi i o tym, jak wspaniale się z nią bawiła. Tata powiedział córeczce, że osoby niesłyszące porozumiewają się językiem migowym.

– Czy ja też mogę się nauczyć tego języka? – zapytała Ada.

– Oczywiście. A teraz zgadnij, co chcę ci przekazać – tata przytulił Adę i pocałował ją w czoło

– Dobranoc i kocham cię! – zawołała Ada i odpowiedziała tym samym gestem.

– Zrozumiałeś, tatusiu?

Tata uśmiechnął się i pokiwał głową. Miłość nie potrzebuje słów.

 

Porozmawiajcie z dziećmi, spróbujcie odpowiedzieć na pytania:

 − Jak nazywa się język, którym porozumiewa się Kasia?

 − Jakbyście się czuli, gdybyście nie słyszeli tego, co ktoś mówi?

 

 

Zabaczcie zdjęcia poniżej i opowiedzcie z jakimi trudnościami zmagają się osoby niepełnosparwne oraz niewidome. 

 

 

 

 

Wyjaśnia dzieciom znaczenie pojęcia tolerancja (poszanowanie odmienności innych, ich wyglądu, sposobu komunikowania się, wiary, kultury itd.)

 

Obejrzyjcie wspólnie z dziećmi film Duże sprawy w małych głowach

https://youtu.be/N1sTKBOs78A

Porozmawiajcie z dziećmi o tym, że nie tylko przemoc fizyczna jest zła, ale również słowa mogą bardzo skrzywdzić.



Na koniec bajka Brzydkie kaczątko.

https://youtu.be/AJ2p7X31xKU 

 

Zadanie plastyczne

Spróbujcie wczuć się w sytuację osób posiadających jakąś niepełnosprawność i namalować wiosenny krajobraz np. stopą,  trzymając pędzel w buzi albo ręką ale z zamknietymi oczami...  Zobaczycie, że nie będzie to proste zadanie, a jedank  niektóre dzieci muszą sobie radzić w takiej sytuacji. 

 

 

 

Dla Motylków

Nowe Przygody Olka i Ady,  Karty pracy 4, str. 60-61